I intromodulet til kirkebesøget arbejdes der med at åbne begrebet Tid for eleverne. Dette sker via: A. Introduktion til projektet B. Definitionsopgave C. Ud på gulvet opgave. D. Forberedelse til kirkebesøget. |
A. INTRODUKTION TIL PROJEKTET Fortæl eleverne, at det de skal til at arbejde med på den ene side er en af de mest basale ting i verden, nemlig tiden og dens gang, som vi ofte indstiller hele vores tilværelse efter, men på samme tid er tiden et uløst mysterium, som kan anskues fra alle tænkelige vinkler. Og det er præcis det, eleverne skal; se på tiden fra mange vinkler. Læg op til, at eleverne må komme med deres bud på, hvilke vinkler på tid det kunne være, de gennem forløbet kommer til at beskæftige sig med. Udlevér derefter elevhæftet til eleverne. |
B. DEFINITIONSOPGAVE Bed eleverne slå op på side 4 i elevhæftet. Det første der møder dem er spørgsmålet: Prøv med få ord, at definere, hvad tid er? Lad eleverne komme med bud på, hvad tiden er. Når så mange som muligt har budt ind med forslag, lad da eleverne læse det næste stykke alene, mens læreren gør klar til øvelsen på gulvet. TEKST FRA ELEVHÆFTET SOM ELEVERNE SKAL LÆSE: Er tid bare det, der inddeler året i måneder, timer, i minutter og så videre? Altså en form for måleenhed, benyttet i bl.a. kalendere og ure, der gør, at vi kan sætte hverdagen i system? Det er nok den mest udbredte opfattelse af tid, og afgørende for at have den type samfund vi har i dag, som bygger på planlægning og effektivisering. Det kan man bestemt argumentere for er tid, men du skal i dette forløb nå et par spadestik dybere ned i fænomenet tid. Du skal med din klasse til at undersøge tiden som hele vejen op gennem historien har givet filosoffer og videnskabsmænd grå hår. Som introduktion præsenteres tiden i kirken, og derefter skal I tilbage på skolen og arbejde videre med fænomenet tid på forskellig vis. |
C. UD PÅ GULVET OPGAVE Læreren lægger de symbol-kortene fra projektmaterialet, ud på gulvet (findes også på sitet under billedkort). Derefter bedes eleverne komme ud på gulvet og se på billederne. De skal nu hver især stille sig ud for det af motiverne, som de synes repræsenterer tiden bedst og argumentere for deres valg. Stil undervejs eventuelt spørgsmål såsom:
Ud på gulvet opgaven er en øvelse, der skal tale til elevernes sanser. Noget opleves med hovedet og andet med vores sanser. Tiden har hverken en fast definition eller form, men vi lever med tiden som om den havde. Øvelsen skal udfordre eleverne på at deres tanker og fornemmelser om tiden, måske ikke er så faste, som de kunne gå rundt at tro. Husk at gøre eleverne opmærksomme på, at tiden jo netop ikke har en fast form, så deres valg baseres ud fra den fornemmelse motivet giver dem af tiden. Der findes ikke et facit på denne opgave. |
D. FORBEREDELSE TIL KIRKEBESØGET Et meget centralt element i forløbet er kirkebesøget, hvor eleverne skal lytte til lydbilledetTiden, lave små øvelser og reflektere over lydbilledets form og indhold sammen med en lokal præst. Lytningen foregår via skoletjenestens headsets og med central lydenhed. Det er godt at forberede eleverne på, at det er et kirkebesøg med fokus på at opleve med åbne sanser og finde spørgsmål, snarere end svar. Afslutningsvis er det en god idé at give eleverne et overblik over projektforløbet, med de elementer, du har valgt skal indgå. Forklar eleverne, at de, når de kommer på kirkebesøg, skal høre lydbilledet inde i kirken - derfor er det vigtigt at alle har mobil med strøm, app'en, lydbillederne og et headset. |