Er der Tid? Introduktion

MATERIALETS BESTANDDELE

  • Lærervejledning - online og trykt

  • Lyd-app med lydbilleder

  • Kirkebesøg med lydbilledet Tiden

Materialer, der leveres til læreren:

  • Elevhæfter

  • Tidslinje-rulle

  • Billedkort: tidsregninger, tidsmålere, tidssymboler og historiske markører

  • Plade til den afsluttende øvelse

Sitet her er din online lærervejledning, og her kan du i topmenuen se:

  • er alle projektets faser 1-8 beskrevet

  • instruktioner til brug af lydapp

  • de billedkort, som indgår i projektet

  • baggrundstekster

  • litteraturliste

  • medie-anbefalinger

Vi samler desuden introduktion og fasebeskrivelserne til en pdf, som du vil få tilsendt.

Velkommen til Er der Tid? Vores mål med projektet er at invitere til at tænke over dét, at vi - næsten uden at overveje det - opdeler vores liv efter et fænomen, som er rigtig svært at få hold på, nemlig tiden. Vi håber, at dette projekt vil bidrage med ny viden og nye indsigter omkring tiden og dens rolle i livet.

Projektet tager udgangspunkt i et Lydbilledet Tiden, som er et lydværk, der kombinerer fortælling, reallyde, klange og poetiseringer til et samlet lydbillede. Lydbilledet Tiden tager fat i de første otte vers i kapitel 3 i Prædikerens bog fra Bibelen som begynder: Alting har en tid.

Lydbilledet er udviklet til kirkerummet og inviterer lytterne til indlevelse og medtænkning. I kirkerummet guider vi eleverne gennem en anderledes læringsoplevelse, som trækker på bl.a. sensorisk teater og æstetiske læringsprocesser. Det er et resultat af et samarbejde mellem en række folkekirkelige skoletjenester og Sara Topsøe-Jensen og Sarah John fra Teater Carte Blance 2.0.

Denne lærervejledning indeholder didaktiske vejledninger til projektets faser foruden ekstra lærerrettet baggrundsviden om tiden. Eleverne modtager et elevhæfte, som man med fordel kan have foran sig, når lærervejledningen bruges. Elevhæftet er bygget op med et citat om tiden som det første, til brug for samtale og refleksion. Så følger en række små opgaver, som relaterer sig til det faglige indhold i fasen, og til slut er der en individuel refleksionsøvelse.