Om projektet
Dette forløb har ekskursionen til Baptistkirken i Herlev, hvor eleverne møder så vel en baptistisk som en folkekirkelig præst, i centrum. Ekskursionen kan ligge i forlængelse af, at man på c-niveau har introduceret grundlæggende kristendom og folkekirken, da forløbet sætter folkekirkelige forståelser og praksis i relation til en baptistisk forståelse og praksis.
Man kan også I højere grad bygge sit kristendomsforløb op omkring de undervisningsaktiviteter, som hører til ekskursionen.
På B-niveau er der mulighed for at udfolde dåbstemaet mere grundigt og i højere grad fx gå ind i de teologiske overvejelser bag dåbstalerne, som man kan finde under Ekstra materialer.
Ekskursionen til Korskirken kan også danne grundlag for et senere selvstændigt feltarbejde her såvel som i folkekirken. Både folkekirken og baptistkirken er meget åbne overfor at lade elever lave deltagerobservation til gudstjenester.
Projektets formål
Formålet med selve ekskursionen er at se det materielle kirkerum med fokus på genstande til dåbsritualet, at lytte til og samtale med repræsentanter fra kirkerne med indefra-synsvinklerne på begge slags ritualer og kristendomsforståelser - samt at få lejlighed til at overveje, hvilken værdi ritualer har i deres senmoderne virkelighed. Resten af undervisningselementerne kan mikses som det passer til jeres klasser og forløb:
- Formålet med at læse "Dåbens historie" er at få introduceret dåben som kristent fænomen gennem tiden.
- Formålet med opgaven omkring Ninian Smart og Folkekirkens dåbsritual er at få sat elevernes egne erfaringer i spil og at få dem til at få blik for de forskellige religiøse elementer i dåbsritualet.
- Formålet med læsning og fremlæggelse af kapitler i folderen "FAQ om Baptister" er at få introduceret baptismen som kristen tolkning og give lejlighed til at undre sig og få spørgsmål forud for ekskursionen.
Formålet med Quizletten/bingopladen er at få et legende spil-element ind i forbindelse med træning af begreber.
Formålet med videoerne og dåbstalerne er at inddrage materialer, som kan repræsentere lægmandsperspektiver og teologiske positioner i forhold til dåben i Folkekirken.
Projektets læringsmål
- Introduktion til forskellige kristendomsfortolkninger i dansk kontekst med internationale perspektiver:
- en minoritetskirkelig, i form af baptismen - som kan være særlig relevant at kende til hvis man i andre fag har om USA, fx om borgerrettighedsbevægelsen.
- flere forskelllige folkekirkelige tolkninger, som illustrerer kirkens rummelighed i nutidens Danmark.
- Forståelse af udviklingen i religionens rolle i det danske samfund, herunder især hvordan religionsfriheden i forbindelse med grundloven af 1849 satte nye rammer.
- Forståelse for den historiske baggrund for dåben, som et eksempel på kristendommens udvikling fra mytisk tid, gennem europæisk historie til vore dages Danmark.
- Indsigt i et velafgrænset religionsfagligt fænomen, som let kan sættes i forbindelse med overgangsritualer i religioner mere generelt.
- Træning i at sammenkæde et religiøst rum og de handlinger, der foregår i det, med en bagvedliggende lære, hvilket kan tjene som forberedelse til feltarbejde.